http://instagram.com/14_puji YouTube

2 de maig del 2012

#novullpagar, perquè...


En general, estic en contra de no pagar un servei que he usat. De fet, em posa de molta mala llet quan veig que algú no paga allò que jo sí que he pagat, especialment en el cas dels transports públics, on passa sovint. Per què, doncs, en el cas dels peatges de les autopistes, ha de ser diferent?

El concepte de pagar per passar per una autopista em sembla prou just. Només paguen per la construcció i el manteniment de la via aquells ciutadans que l'utilitzen. Fins aquí tot correcte. El que passa és que al nostre país, els principis que regeixen aquesta filosofia estan pervertits, corromputs i obsolets. Hi ha tres suposicions que, a dia d'avui, no s'aguanten per enlloc:

1.

Se suposa que circular per una autopista de peatge és un luxe, no una necessitat i per això qui l'usa l'ha de pagar. L'ús "no de luxe" seria utilitzar una via gratuïta que cobreixi el mateix recorregut, i que se suposa que ha de ser suficient per satisfer les necessitats de mobilitat de la població.

Això, a Catalunya ha deixat de ser així. Les vies gratuïtes alternatives a l'autopista estan obsoletes, col·lapsades i són insegures. Els exemples més flagrants són l'N-II de Barcelona a Girona, l'N-340, de Barcelona al País Valencià, la C-16 de Terrassa a Manresa o la N-260 per travessar la Serralada del Cadí. De fet, l'únic cas en què això no és així a Catalunya és l'N-II de Barcelona a Aragó, i des de no fa massa temps. 

Així, doncs, les autopistes paral·leles a aquestes vies, ja no són cap luxe, són vies principals d'interès general.

2.

Se suposa que els conductors que usen l'autopista paguen per això, i per tant, els seus impostos són dedicats a pagar altres serveis, no la construcció i manteniment d'autopistes "de luxe". 

Però a Catalunya, tot el que es paga d'impostos se'n va directament cap a Espanya. D'allà en torna, en forma de serveis i inversions, només una part, que, gràcies a l'opacitat de l'Estat, mai hem sabut quina és, però anem a ser generosos i posar que és el 50%.

Per altra banda, resulta que a altres parts de l'Estat Espanyol s'hi construeixen i mantenen autopistes "de luxe", sense peatge, i pagades amb els impostos de tots els espanyols. Per tant, els catalans estan pagant amb els peatges la construcció i manteniment d'autopistes que ja han deixat de ser "de luxe" per passar a ser "de necessitat", mentre amb una part dels seus impostos estan pagant autopistes "de luxe" que no necessiten i de les que no gaudeixen, en altres llocs.

3.

Se suposa que el preu del peatge ha de pagar l'amortització progressiva de la construcció de l'autopista, amb els corresponents interessos, el manteniment normatiu, preventiu i correctiu de l'autopista, incloent materials, maquinària i mà d'obra, els sous dels empleats del peatge, i òbviament, un benefici per a l'empresa concessionària.

Resulta que la majoria de les autopistes i vies de peatge de Catalunya tenen entre vint i trenta-cinc anys. Al preu que han anat els peatges en aquestes vies des de la seva posada en marxa, i el volum de vehicles que hi han circulat, es facin els càlculs com es facin, les obres estan amortitzades més que de sobres.

Com que han deixat de ser vies "de luxe" per passar a ser vies "de necessitat" el volum de vehicles que hi circulen és enorme, així doncs, si repartíssim els costos de manteniment per usuaris de la via, el cost del peatge s'hauria d'haver reduït. En canvi, el preu dels peatges no ha baixat, ans al contrari, i si multipliquem el cost d'un pas per peatge pel números de passos anuals, surt una xifra estratosfèrica que serviria per pagar el manteniment de moltes més autopistes de les que tenim.

I on van a parar aquests diners? Directament a les arques de les empreses concessionàries, a les quals, misteriosament, mani qui mani, se'ls va allargant el període de concessió a canvi de prestacions molt poc clares i d'interessos polítics i econòmics que cada cop es fan més evidents.

En resum, els peatges catalans són una presa de pèl, i és per això que 
#novullpagar

6 comentaris:

miki ha dit...

D'acord amb tot el que dius punt per punt, però hi ha una cosa d'aquesta protesta que s'ha de tenir clara.

Fiquem que aquesta protesta té éxit, molt be, pues treuen els peatges, tothom sabem que les concesionaries, no treuran el peatge i no cobraran mes, per tant la generalitat li pagara i per tant nosaltres, les utilitzem o no. Per tant les seguirem pagant, tots els catalans.

Fiquem que a més , s'han de mantenir i al no cobrar no les mantenen, per tant les ha d'assumir l'estat, que serà l'espanyol que no ens donarà diners per mantenir-les... per tant també rebrem nosaltres.

Fiquem que no te éxit la protesta i es manté, hi haurà gent que com dius tu, acostumat a la protesta ja no pagarà i pagarem tots els altres i si el numero es gran, pues més s'haurà de compensar.


La veritat es que tant la protesta com les consequencies son de díficil solució. La veritat la protesta l'entenc, les conseqüencies son les que siguin com siguin son injustes.

Dani R. ha dit...

Gradiiiiissim anàlisi cullarot!

Miki, el problema en si no són els peatges. En una Catalunya independent el sistema de peatge (o taxa anual equivalent per us) em sembla una fórmula justa de finançar un servei que utilitza només una part de la població. Aquí la gran denúncia que cal fer amb el #novullpagar és el greuge comparatiu que patim pel fet de formar part d'un estat (l'espanyol) que aplica criteris tan dispars al sud, al centre i a l'est del seu territori (amb la col·laboració de la nostra estimada Generalitat)

Anònim ha dit...

Hola

Voldria fer notar que, en part, hi ha una errada en considerar la N-II de Barcelona a l'Aragó. Hi ha una via complementària anomenada A2 que sí que arriba fins a Fraga (bé, fins al seu terme municipal). Aquesta via entre Fraga (bé, gairebé Fraga) i Barcelona és totalment gratuïta, i exceptuant el segment entre el túnel del Bruc i Martorell, és prou segura.

Ara bé, entre Fraga i Saragossa hi ha només una via de peatge, anomenada AP-2, i que entre Fraga i Alfajarín és l'única via segura i de doble via. Totalment infrautilitzada, té un cost de 9,60 euros per vehicle. És un autèntic punt negre, i seria un dels trams més barats en què construir doble via (el preu per hectària expropiada als Monegres és el més barat d'Espanya).

c.e.t.i.n.a. ha dit...

I el pitjor de tot és que Abertis manté la concessió gràcies a que CiU els hi va ampliar al 2004 "by the face" 20 anys més. Bé, "by the face" tampoc, per que si et fixes en qui ocupa la cúpula d'Abertis pots comprovar que els favors sempre son a canvi de favors. I aquests favors els acabem pagant tot.

Per cert Miki, els catalans hem pagat a Abertis en peatges 135 milions d'euros durant el primer trimestre de 2012. Això vindria a ser més de 500 milions d'euros l'any. El manteniment de totes les autopistes catalanes és infinítament més barat que el que ens està robant Abertis(=CiU).

Per cert, cada vegada que sentiu un anunci d'Abertis penseu que el que estan fent és comprar les opinion del mitjà on s'anuncien. EL Corte Inglés style.

Puji ha dit...

Miki, com diu en Dani més avall teu, ningú diu que no es vulgui pagar peatge. El que es reclama és que el pagament sigui adequat a la despesa real, que no es benficiï descaradament les concessionàries i que el tractament que es dóna als ciutadans que són dins un Estat sigui el mateix per tots.

Dani, gràcies! I gràcies pel teu espai D!!!

Anònim, parlo de la part catalana, on la via de servei públic seria l'A-2 i la "de luxe" l'AP-2. Aquesta és l'única via de peatge a Catalunya que compleix aquesta condició, les altres dues ni de conya. Pel que fa a més enllà de Fraga, com diria aquell, que cada palo aguante su vela.

Cetina, amén.

stratosergio ha dit...

Sí senyor. Molt ben dit.