26 de setembre de 2008

Cof! Cof!


Avui es faran públics els resultats d'un estudi sobre l'efectivitat que la limitació a 80 km/h a les entrades de Barcelona ha tingut sobre la contaminació. Evidentment, encara no els he vist, però posaria la mà al foc que hi haurà una reducció dels índexs de contaminació que no superaran el 5%, que a més pot ser atribuïda a qualsevol cosa, especialment la climatologia.



Barcelona és una de les ciutats més contaminades d'Europa. Som més contaminadors que la resta? No, de fet tenim menys trànsit rodat que la majoria de ciutats. Quin és el problema? La situació geogràfica de Barcelona. Barcelona se situa entre el mar a l'est, la serralada litoral a l'oest, el riu Llobregat al sud i el riu Besós al nord. Quan el vent bufa de l'est, empeny la contaminació cap a la muntanya i s'hi queda estancada. Quan el vent bufa de l'oest és bloquejat per la serralada i no arriba amb prou força per dispersar els elements contaminants. Quan bufa del nord o del sud, el corrent d'aire natural que va associat a qualsevol riu, fa de cortina i impedeix l'entrada amb força del vent. Així, cal que esperem a episodis de vents intensos o de pluja per a que la contaminació atmosfèrica de damunt la ciutat es dilueixi. Aquestes condicions, que han fet de Barcelona una ciutat de clima agradable, ens està suposant també aquest problema.



A nivell global, les pluges seran cada cop més escasses i més concentrades en dies concrets de l'any, i això ens obliga a actuar. Hem de fer alguna cosa seriosa ja. No parlo de collonades com la reducció de velocitat. Parlo de replantejar de dalt a baix el sistema de transport públic per a que no sigui ridículament més lent que el privat i per a que la gent se senti realment motivada i compensada per deixar el cotxe a casa, o simplement per no tenir cotxe.



El problema és que parlo d'invertir diners, molts diners, i parlo de que es venguin menys cotxes, molts menys cotxes, i que les multinacionals de l'automoció deixin de guanyar una pasta, però una pasta gansa, i per tant que se'n vagi a l'atur molta gent, moltíssima gent.



Potser el que hem de canviar és el nostre model econòmic de cap a peus? Teniu el cap de setmana per reflexionar-hi. Dilluns examen. Je je. Vinga salut i bon cap de setmana a tots i totes.

20 comentaris:

Gerard Agudo ha dit...

Home es veu que ja hem començat a canviar el model econòmic, només has de llegir el diari avui...amb frases com "el món ja no tornarà a ser el que era" financerament parlant.

stratosergio ha dit...

Puji, per què coi quan es tracta de pendre mesures com la dels 80 km/h no contracten a algú com tu que hi posi una mica de seny?

Dani R. ha dit...

Segun que un bon tormenton d'estiu redueix més al contaminació que un any circulant a 80 km/h

Per cert, quan fundis la teva candidatura a l'ajuntament de BCN, puc anar de número 13 a les teves llistes? Blogaires per Barcelona (BpB) i les seves corresponents Joventuts Copdemallistes per Barcelona... mola?

Asimetrich ha dit...

Molt bona explicació. Això del negoci de l'automòvil és molt cert, però també cal reconèixer que el sector està molt apalancat. Si haguèssin volgut, els cotxes elèctrics ja serien una realitat, tot i que ja fa temps que es poden comprar cotxes híbrids. Si ens hem de replantejar tot el sistema econòmic etc, el sector automovilistic també, i els cotxes elèctrics o impulsats amb Hidrògen són el futur i una solució. Però la cosa hauria de començar amb un replantejament del transport públic, estic d'acord, perquè si a Barcelona és deficient a la resta de Catalunya és pràcticament inexistent.

Josep ha dit...

En els darrers anys hi ha hagut més estacions de metro que han canviat de nom (Feixa Llarga, Roquetes, Joan XXII...) o de línia (de la 4 a la 2) que noves estacions de metro.

Fins que no es constureixin 10 km més de metro, no hi haurà res a fer.

C.E.T.I.N.A. ha dit...

Aquesta és la típica mesura política del que vol fer alguna cosa i no te ni punyetera idea del tema. Com que no em vull allargar i no m'agrada repetir-me us deixo aquest enllaç


http://-cetina-.blogspot.com/2007/07/la-culpa-es-yo.html

Mireia ha dit...

D'acord amb tu que cal fer una gran aposta pel transport públic, i d'acord que BCN no està en el millor lloc geograficament parlant en aquest sentit, però hi ha llocs pitjors. És més, a llocs càlids (sud) els nivell de contaminació d'alguns compostos són més alts. Però em sap greu dir-te que la reducció de la velocitat a 80km/h si que disminueix els nivells contaminació (especialment partícules PM2.5, PM10 i NOx). El percentatge no el recordo exactament, però sé que era foça alt (diria al voltant del 20%, però no n'estic segura).

I sobre els efectes sobre el camp econòmic...bé, a l'augmentar les infraestructures públiques també crees llocs de treball,no? només que la riquesa es reperteix més i això n'hi ha que no els interessa.

Més info sobre contaminació atmosfèrica:
1) http://ec.europa.eu/environment/news/efe/20/article_2434_es.htm

2) Amb mapes i tal:

http://reports.eea.europa.eu/ENVISSUENo12/en/page008.html

Salut!

Mireia ha dit...

He trobat el document que demostra la disminució dels nivells de contaminació al reduir velocitat: http://reports.eea.europa.eu/eea_report_2008_1/en/EEA_report_1_2008_TERM.PDF

En ell diu (pàgina 19):

Speed control measures to improve local air quality — Rotterdam

Speed control measures were implemented in 2002 in Rotterdam on the A13 motorway, which cuts through the suburban area of Overschie. The measure was implemented primarily in response to concerns related to health and poor air quality for residents living in close proximity to the road. Speed limits were reduced from 120 km/h to 80 km/h along a 3.5 km stretch of the motorway and are tightly enforced through a series of cameras that monitor average vehicle speed within the controlled zone.
The speed control measures subsequently led to an improvement in local air quality. Monitoring revealed that emissions of NOX fell by 15–20 %, PM10 by 25–30 % and carbon monoxide (CO) by 21 %. In terms of ancillary benefits, it was estimated that emissions of CO2 fell by 15 %; the number of accidents decreased by 60 % and casualties by 90 % and noise was reduced by approximately 50 %.

Source: Olde Kalter et al.,2005; and Wesseling et al., 2003 in Kroon, 2005.

Així que en aquest cas els polítics ho han fet bé, per molt k ens rebenti anar a 80 per hora...

Clint ha dit...

Que t'està passant aquesta setmana Puji!

Estem d'un reivindicatiu...d'aquí dos dies sortiràs al Polònia!

Will Parker ha dit...

La verdad es que la cuestión no es tanto si la medida de reducir la velocidad del tráfico del extraradio es o no efectiva, sino que en cualquier caso y con los datos en la mano es claramente insuficiente. Como bien dice Mireia, el problema no es sólo el CO2, cuyo efecto es global, a escala planetaria, sino que también deben entrar en la ecuación los nitratos de oxido (NOx) que con la radiación solar pueden, un buen día de verano, producir suficiente ozono para dejarte sin sentido si intentas correr para coger el bus!.También está el smog fotoquímico (la famosa niebla londinense del siglo XIX) y otras variedades de contaminación que a nivel local perjudican gravemente a la salud. Las medidas a tomar en mi opinión están claras: en las ciudades, focos de contaminación, hay que recuperar las calles para el peatón, cerrar el paso a otro tráfico que no sean autobuses con pilas de hidrógeno, tranvias eléctricos o vehículos especiales diseñados para minusválidos. ¿Podeis imaginar la facilidad, rapidez y frecuencia con que podrán desplazarse estos transportes públicos en ausencia de los coches particulares?, la criticada falta de eficiencia del transporte público no tendrá sentido, el vehículo privado quedará reducido a los viajes de fin de semana a la playa o a la montaña. Volverá el placer de conducir, no la estupidez bovina del atasco. Pero antes de hablar de que los politicos, atemorizados por perder sus preciados votos y el favor de las grandes entidades financieras, tomen su decisión, debemos estar concienciados nosotros: sencillamente debemos aprender a ver como algo obsceno que el espacio que puede ocupar un autobus con 70 u 80 plazas, sea ocupado por cuatro o cinco coches, con una persona cada uno, como ocurre cada mañana, en cada ciudad de este planeta. Porque, al menos yo, todavía me encuentro con gente que defiende su vehículo como si fuera un derecho que garantiza su libertad individual y sobre el que el estado no puede ni debe intervenir.
Y perdón -que me exalto! ;-)

Will Parker ha dit...

Lo siento, ...donde dije nitratos de oxido quise decir oxidos nitrico y nitroso,... por si hay algún químico por ahí que haya sufrido por mi culpa un paro cardiaco! ;-)

Assumpta ha dit...

L'has encertat!! He sentit per la ràdio que el 4% :-)

Abogada en Bcn ha dit...

Puji, com va?

Jo he parlat amb un economista que em diu que RES tornarà a ser el que era, que és la fi de la vida que em viscut fins ara...

Jo estic acollonida la veritat.

Petonets.

PD: segueixo llegint, eh? No escric, però llegeixo.

Zincpiritione ha dit...

I com si amb la contaminació no n'hi hagués prou, ademés anant pel carrer per Barcelona et pots trobar, de cop i volta, amb la Marina Rossell.

Déu-nos-en-guard.

Anònim ha dit...

DINERS,DINERS,PERO D' ONT? ELS POLITICS,CADA COP MES INOPERANTS,TENEN QUE FER "COLLONADES" PER FER QUELCOM. ALS I RESTA ALTRE CAMI? CAL SORTIR A LA PRENSA, A LA RDIO, ALLA ONT SIGUI......JUGANT.......

Anna Tarambana ha dit...

El problema és que hi ha una cosa que no la canviaran mai els diners: la ment humana, el model de societat...

I, amb això no vull semblar pessimista però la cosa pinta malament.

DooMMasteR ha dit...

Mentre no s'esgoti el petroli ho portem magre :-(

pluja ha dit...

Tot plegat és molt complex però no impossible. Està clar que cal un canvi de model a nivell global perquè no anem per bon camí. HI ha xocs culturals, problemes mediambientals, crisi de valors i crisi econòmica!! quin panorama tant alentador!! ;)

Francesc Orteu ha dit...

Jordi,
he llegit que vas viatjar a Alaska.
Vas trobar a cap català que hi visquès?
Estem preparant un programa de TV3 i necessitem contactar amb catalans que visquin o viatgin regularment a Alaska.
Moltes gràcies
Una abraçada
F. Orteu

Jo Mateixa ha dit...

Collons nen, i tu a quina alcaldia dius que et presentes?? per que jo et votaria, fijo, tens les coses tant clares...com jo, el que passa es que et manquen els diners...com a la majoria... :-(

Petons!!!!