Fa anys que ens volen vendre que el cotxe elèctric és el futur del transport. Jo també ho crec, i espero que així sigui, però no serà en la línia que s'està seguint ara.
La setmana passada es va celebrar la fira de l'automòbil de Frankfurt, una de les més importants del món, i totes les marques van presentar prototips o models reals de cotxes "sostenibles". Hi ha dos tipus de cotxes amb tecnologies, en teoria, més netes: els híbrids i els elèctrics.
Els cotxes híbrids es poden trobar fàcilment al mercat i, per exemple, Toyota fa anys que els comercialitza. Es tracta d'un cotxe a gasolina, que porta alternadors i bateries que emmagatzemen energia residual del vehicle i la reinverteix en moments de la circulació que requereixen més energia, reduïnt molt el consum de combustible. La idea és collonuda, però té un problema: les bateries estan fetes amb metalls pesants, que són difícils d'obtenir i molt contaminants, i l'energia necessària per extreure'ls, fabricar les bateries i després reciclar-los o deposar-los de manera neta gasta tanta o més energia que la que s'estalvia al llarg de la seva vida útil.
Els cotxes elèctrics, que també tenen bateries de Cadmi i Liti, són molt millors. Són molt més nets i no consumeixen combustibles fòssils. Però només en aparença. Quan tirem enrera en la cadena energètica trobem que aquesta electricitat que utilitzen els cotxes elèctrics s'ha d'haver obtingut d'algun lloc. La majoria s'obté de les plantes nuclears, i (oh sorpresa!) de cremar cobustibles fòssils, per tant de nets i lliures de carboni res de res.
Aconseguir un transport net i eficient passa per tenir unes fonts d'energia netes i eficients, i per avançar i innovar en energies renovables, que segueixen bloquejades per les multinacionals petroleres, interessadíssimes en que es continuï consumint petroli i gas mentre n'hi hagi. Quan aconseguim això, els cotxes elèctrics seran la millor opció de transport sostenible, i potser fins i tot seran autònoms, mentrestant l'opció més verda segueix sent anar a peu, en bicicleta o en transport públic, el qual, de moment, deixa molt a desitjar.
La setmana passada es va celebrar la fira de l'automòbil de Frankfurt, una de les més importants del món, i totes les marques van presentar prototips o models reals de cotxes "sostenibles". Hi ha dos tipus de cotxes amb tecnologies, en teoria, més netes: els híbrids i els elèctrics.
Els cotxes híbrids es poden trobar fàcilment al mercat i, per exemple, Toyota fa anys que els comercialitza. Es tracta d'un cotxe a gasolina, que porta alternadors i bateries que emmagatzemen energia residual del vehicle i la reinverteix en moments de la circulació que requereixen més energia, reduïnt molt el consum de combustible. La idea és collonuda, però té un problema: les bateries estan fetes amb metalls pesants, que són difícils d'obtenir i molt contaminants, i l'energia necessària per extreure'ls, fabricar les bateries i després reciclar-los o deposar-los de manera neta gasta tanta o més energia que la que s'estalvia al llarg de la seva vida útil.
Els cotxes elèctrics, que també tenen bateries de Cadmi i Liti, són molt millors. Són molt més nets i no consumeixen combustibles fòssils. Però només en aparença. Quan tirem enrera en la cadena energètica trobem que aquesta electricitat que utilitzen els cotxes elèctrics s'ha d'haver obtingut d'algun lloc. La majoria s'obté de les plantes nuclears, i (oh sorpresa!) de cremar cobustibles fòssils, per tant de nets i lliures de carboni res de res.
Aconseguir un transport net i eficient passa per tenir unes fonts d'energia netes i eficients, i per avançar i innovar en energies renovables, que segueixen bloquejades per les multinacionals petroleres, interessadíssimes en que es continuï consumint petroli i gas mentre n'hi hagi. Quan aconseguim això, els cotxes elèctrics seran la millor opció de transport sostenible, i potser fins i tot seran autònoms, mentrestant l'opció més verda segueix sent anar a peu, en bicicleta o en transport públic, el qual, de moment, deixa molt a desitjar.
4 comentaris:
T'equivoques. La millor és quedar-se a casa dormint i fent el mandra.
La eficiència dels cotxes elèctic depèn una i exclusivament de l'eficiència de la Xarxa.
Si la mitjana de la eficiència de les centrals elèctriques és superior a la del motor de combusitió interna aleshores podrem dir que és més eficient.
Recordar que el motor de combustió internena no arriba ni al 50% d'eficiènica, això vol dir que perd més de la meitat de l'energia que te la TXOFA.
Per fer possibles els cotxes elèctics s'ha d'apostar per una cultura de les energies renovables, i les centrals de Cogeneració, molt més eficients que els plantes de combustió "de tota la vida".
No siguem ilusos però, amb les energies renovables no viurem mai al nivell de consum que estem vivint ara, per tant siusplau, tanquem el llum i obrim la puta finestra. i és que el dia que ens n'adonem que 2+2=4 serà massa tard.
No podem pretendre passar de 0 a 100 en dos dies.
A l'inici les xarxes inalàmbriques eren un autentic trunyu. Cares i molt menys eficients (lentes, es tallaven) que les xarxes cablejades de tota la vida. Tot i això, veient el potencial que suposaven, es van anar popularitzant. Amb els diners que es van guanyar venent i instal·lant aquestes xarxes es va anar investigant en la seves evolució fins arribar al Wifi, el 4G, etc...
En teoria si tots anéssim amb un Prius, Toyota tindria un munt de pasta per inventar el Prius-Guai-del-paraguai.
si passem dels cotxes elèctrics fins que no siguin perfectes, aquests no arribaran mai.
Per molt ecològic que sigui un cotxe(o qualsevol altre producte de consum) mai ho serà tant com mantenir el teu cotxe vell fins que estigui per desballestar.
Però clar, això no interesa dir-ho per que el nostre sistema económic es basa en el consum.
És com la xorrada aquesta de subvencionar els electrodoméstics de classe A. Res de subvencions, es prohibeix la venda d'electrodoméstics que no siguin eficaços i s'acabat el problema.
Publica un comentari a l'entrada