16 de gener de 2007

A 80 per l'autopista



El govern català ha anunciat un pla de xoc per millorar la qualitat de l'aire a l'àrea metropolitana de Barcelona. El pla conté mesures molt ambicioses, sobretot pel que fa a l'increment del transport públic, amb idees molt bones i propostes que són molt boniques sobre el paper, però que seran difícils d'implementar, però en un tema tan important, jo els tornaré a donar marge de confiança. Però tot i aquesta munió de propostes que conté el pla, els titulars dels mitjans de comunicació s'han quedat amb una sola d'aquestes propostes, la més polèmica, la que més crida l'atenció i de la que més suc poden treure.

Es tracta de la limitació de velocitat a 80 quilòmetres per hora a les autopistes dels voltants de Barcelona. A mi em sembla prou bé, però crec que s'han passat. Limitant a 100 n'hi havia prou. M'explico. La relació entre velocitat i emissió de gasos passa per les relacions entre aquests dos paràmetres i dos paràmetres més: les revolucions del motor i el consum de combustible. A més velocitat, més revolucions del motor, més consum de combustible i més emissió de gasos. Però aquí entra en joc la variació en les revolucions del motor que suposa el canvi de marxes.

L'altre dia vaig fer l'experiment amb el meu cotxe. Tinc un cotxe de nou anys, diesel, i de gamma mitja-baixa, és a dir que, sent una mica agosarats, podriem dir que és un cotxe que entra dins la mitja. Jo anava a 120 km/h i en cinquena per l'autopista del Maresme. El comptador de revolucions estava al voltant de les 3. 000 r.p.m. Vaig deixar anar l'accelerador fins posar-me a 80 km/h. (anava pel carril de la dreta, que ningú em foti bronca). Les revolucions van baixar per sota les 1.500, i el meu cotxe s'ofegava. Per evitar això vaig posar la quarta. Les revolucions van pujar fins 2.000 i el motor anava molt millor. Seguint en quarta, vaig accelerar una mica fins posar-me a 100 km/h. El motor es va posar a 3.000 r.p.m. així que vaig tornar a posar cinquena. L'indicador va baixar fins les 2.000 r.p.m., i el cotxe sonava molt més descansat, però sense ofegar-se. Resumint: Com que el que ens condiciona el consum de gasoil i l'emissió de gasos són les revolucions del motor, és exactament igual anar a 80 que a 100 km/h.

Així, senyors governants, com a conclusió: les mesures per reduir el consum de combustibles fòssils, per disminuir l'efecte hivernacle, per adaptar-nos a Kioto i per millorar la qualitat de l'aire barceloní són molt benvingudes, però si us plau, tinguin una mica de seny.

La foto correspon a una iniciativa del govern danés. Aquestes senyoretes de bon veure es passegen amb poca roba per les ciutats, recordant als conductors que el límit de velocitat és de 50 km/h. Si posessin això en marxa a les autopistes catalanes, podem baixar el límit a 40 si cal.

11 comentaris:

Bachi ha dit...

Sempre m'han agradat les idees d'aquests nòrdics!! Estan molt més evolucionats que nosaltres!! Vagi bé!

Miki ha dit...

Hola

l'altre dia a un diari "El periodico", clar quin tenia que ser, que recolses la mesura, van fer de sabadell a Barcelona, a 120 km i tambe a 80. I comptant el nivell que hi ha de cotxes que no sempre podien anar a 120 i tota la mandanga, van trigar nomes 3 minuts i alguns segons. O sigui que tampoc trobo malament que la gent surti amb 4 minuts abans de casa, per un be comú.
Encara que si fiquen algunes noies com aquestes ajudaria.. encara que segur que en aquest pais això no es podria ni fer, per uqe sortiria rapidamente el moviment feminista de turno dient que això degrada a les dones i patatim patatam... quant evolucionarem amb aquest país!!!

C.E.T.I.N.A. ha dit...

El que s'ha de fer (a mi m'ho van ensenyar a l'autoscola) és circular sempre amb la marxa més llarga possible. Estalvies combustible i contamines menys.
I deixar-se de xorrades sobre la velocitat, perque al final las multes sempre las paguem els pringats que no coneixem a ningú al Mossos o a Tràfico.
Salu2

Charlie Hi-Hat ha dit...

(home miki, jo crec que lo de posar aquestes dones no és precisament evolucionar, sinó trogloditar.)

A mi el que em fot del fetge és que a nosaltres ens faran anar com a "borregos" per autopistes i vies ràpides, (per quedar bé electoralment més que res, perquè, com ha explicat en Puji, no servirà de res) i, en canvi, seguirem veient com els vallesos es converteixen en una gran tifa de fum industrial cada matí. Contra això no faran res oi? Doncs ja poden anar fotent més calers a Sanitat, perquè la població asmàtica està arribant a nivells molt alarmants.

Miki ha dit...

A lo que hem referia a evolucionar es que aquesta campanya era per mentalitzar i cridar l'atencio sobre la norma dels 50 km, i segurament va funcionar mes que mil campanyes que es facin aqui per radio i tot això. I a lo que hem referia a evolucionar es que això de les noies, ho fiques i surten tothom dient que es indignant i tota la pesca, quant sol es una manera de cridar l'atencio sigui quin sigui el sexe.

I a veure si a les rondes no haguessin ficats radars i multes per desgracia la gent aniria a 140 o mes, pero com el home l'unica cosa que entenc es el garrot, ara com esta plagat, la gran majoria van a 80 i no passa res per anar a 80.

Segon, lo de les multes, es curios pero amb 11 anys que condueixo sol m'han ficat una multa i era per una canvi de direccio que tota la vida es podia haver fet a lleida, i van ficar la prohibicio de no fer-lo, tothom inclos jo , el seguia fent i al cap de 3 mesos es van ficar uns mossos, durant una setmana a fotre multes i a partir d'allo ningu ha tornat a fer-la. Som així de borregos si no ens toquen la butxaca, ens ho passem tot pel forro.

Txell ha dit...

Això, o comprar un cotxe ecològic com vam fer nosaltres! QUe a part de contaminar menys, estalvies un ou!

Candela ha dit...

uix jo de cotxes ni idea! El meu va fent bots i després el mecànic em fot cada bronca... Jo necessito un amb canvi automàtic per no haver de pensar...

Oriol ha dit...

el que realment contamina és posar al final de l'autovia B-24 a Vallirana un semàfor. Passes de dos carrils a un semàfor, total, que per fer 2 km vem estar 30 minuts de retenció.

Clint ha dit...

A mi el que m'agradaria també és que garantissin el fet de poder anar a 80 per la zona de metropolitana! Ara endevant amb les campanyes rotllo nòrdic!
Txell, que és un cotxe ecològic? el dels Picapiedra?

Miki ha dit...

Totalment d'acord amb lo dels cotxes ecologics que diu la txell, fer baixa la velocitat no deixa de ser un parche!.
Que optin ja per impulsar els cotxes, electrics, ecologics i del que sigui.

I pensar que el cotxe electric esta descobert de la mateixa epoca de quant es va començar amb els de gasolina, pero ves a saber per que (to ironic!!) es va decidir per impulsar els cotxes amb gasolina, i deixar estar el projecte dels cotxes electrics!!

Txell ha dit...

Clint... més o menys! :PPPP

Van amb motor híbrid, meitat elèctric i meitat betzina.